Username:
Password:

کاتالوگ گروه تحقیقاتی صنعتی مترا METRA Group catalog

پیش‌نویس استانداردهای رنگ‌های ترافیک سرد - دوجزئی - گرم
کتاب دیگری از سری مجموعه کتاب‌های علوم و تکنولوژی رنگ با تمرکز بر موضوع رزین‌ها به قلم آقای مهندس حمید رقمی منتشر شد.
تاریخ : يكشنبه 1 آذر 1394

کتاب دیگری از سری مجموعه کتاب‌های علوم و تکنولوژی رنگ با تمرکز بر موضوع رزین‌ها به قلم آقای مهندس حمید رقمی منتشر شد.
در ادامه جهت آشنایی شما بخش‌هایی از پیش‌گفتار کتاب آورده شده است.

پیش‌گفتار

شاید روال معمول در نگارش پیش‌گفتار یک کتاب -ازهر نوع- این باشد که بیشتر در مورد ویژگی‌های (خوب) کتاب و نکات مهم و شاخص ‌در آن و البته که درخصوص "فتوحات" نگارنده‌‌‌ آن‌ انشاء‌‌ نوشته ‌شود‌، نگارنده ‌این‌کتاب (ولی)‌ چون هیچ گونه "فتوحاتی" -چه مادی و چه معنوی– در کارنامه خود ندارد، پس از هرگونه دغدغه (فکری) برای به رشته تحریر درآوردن آن هم معاف است. ضمنا این پیش گفتار شاید با "کلیشه های"مرسوم‌‌ و معمول زیاد همخوانی نداشته باشد، ولی به یقین بخشی از دغدغه‌های اینجانب بود که با استفاده ازاین فرصت عنوان شد.

محتوای‌کتاب

بی‌اغراق بگویم، این کتاب حاصل بخش مهمی از بیش از 30 سال تجربه است، 30 سال مطالعه ‌نه‌چندان ‌سطحی، نوشتن، پاکنویس‌کردن، از زبان‌های دیگر به فارسی برگرداندن، آموختن و (باعشق و علاقه) آموزش‌ دادن، مطلب‌‌ و پاورپوینت‌های آموزشی طراحی، تهیه و به اشتراک گذاردن، آزمایشگاه‌های کارخانجات رنگسازی متعددی را هدایت کردن، بطور مستمر با مسایل ‌و مشکلات‌علمی و "کاربردی" شاغلان فنی و آزمایشگاهی‌ کارخانجات سازنده رنگ و رزین در طراحی، فرمولاسیون و ساخت انواع رنگ مواجه بودن و خلاصه بگویم 30 سال دود چراغ خوردن‌های فراوان.

علت نگارش‌‌ کتاب

تاکنون چندین کتاب درزمینه رنگ و رنگسازی (عمومی) و آنچه‌ که در کل محتوای این کتاب را قرار است شامل گردد، (عمدتاً) ترجمه شده است. از این نگارنده نیز چند کتاب در خصوص شیمی فیزیک رنگ، رنگ‌های اپوکسی، رنگ‌های پلی‌اورتان و حلال‌ها به رشته تحریر درآمده است، با این‌حال کمبود قابل ملاحظه‌ای در این زمینه مشاهده می‌شود که مرا بر آن داشت تا به نگارش کتاب پیشرو بپردازم.

وضعیت حاکم و مظلومیت شیمی

تماس مستقیم و مستمر طی بیش ازسه دهه فعالیت با دست اندرکاران بخش‌های فنی‌ و آزمایشگاهی شرکت‌های رنگسازی و همچنین ارتباط نزدیک با شرکت کنندگان در دوره‌های آموزشی، اینجانب را از یک نقطه قوت تعیین‌کننده ای برخوردار کرده است که آن‌ هم چیزی نیست جز آگاهی و اطلاع از (در بیشتر موارد) کم اطلاعی و یا حداقل (و با خوش‌بینی) سطحی‌بودن و فقدان "عمق" همه‌گیرِحاکم بر (علم) و صنعت رنگ در ایران. نمونه‌ای‌ از این "فاجعه" را سال‌ها پیش تجربه کردم، زمانی که که قرار بود به عنوان مشاور، رونقی درکار شرکتی (و البته درکار "دنیوی خود") بیاورم. در اولین مواجهه‌ با متخصصان‌ آن‌ شرکت طبق روال معمول با سوال بعضاً تکراری"رنگ چیست" کار را شروع کردم. مسئول‌ ارشد آزمایشگاه‌ آن‌ شرکت‌ که بیشترین دغدغه‌اش "فرمول"رنگ های حفاظت خوردگی ("لِول بالا") بود بسیار دوستانه و"مهمان مدارانه" به من گفت "به چه درد ما می خورَد که بدانیم رنگ چیست، ما بیشتر دوست داریم روی فرمول رنگ‌های‌ اپوکسی‌‌ و‌‌ اتیل‌سیلیکات‌ کار کنیم". در (علم) و صنعت ایران‌ نگاه به رنگ و رنگسازی (بطور معمول) نگاهی‌ است ‌‌در بیشتر موارد عموماً (فقط) "کاربردی" و متافیزیکی. بخصوص (و متاسفانه) در دانش‌آموخته‌های‌ مرتبط‌ که برخوردی نسبتا ً بغض آلود به "شیمی" داشته و بعضاً (اصولاً) منکر لزوم‌ آن هستند، به‌ نوعی‌ که‌ گویا‌ "پلیمریست" بودن و با "موادنانوئی" کلنجار رفتن بسیار مهمتر از این است که تفاوت بین -به عنوان مثال- بنزوئیک اسید و پاراترسیاری بوتیل بنزوئیک اسید را بدانیم و یا به قول رزین سازی که با این سوال مواجه شد که تفاوت این دوترکیب درچیست "ماچون مصرف نمی کنیم به فرق آن هم کاری نداریم" ... البته و در بدترین حالت، شاید هم (هنوز) این دیدگاه حاکم باشد که رنگساز کسی‌ است‌ که‌ بتواند با به دست آوردن "چند فرمول از این ور وآنور" رنگ بسازد، درهمین ارتباط جالب است بدانیم که برخی از "متخصصان رنگ سازی" سرمایه خود را که به آن تفاخر هم می کنند چندین ده یا صد "فرمولی"می دانند که روزی ازجائی کپی کرده و یا به زبان عامیانه "کش رفته اند" و بسیار بدیهی است که برای یک چنین افرادی اینکه به عنوان مثال ساختار پلی وینیل بوتیرال چگونه است، فیلم(های) تشکیل شده با این "رزین" ترموپلاست است یا ترموست (یا هیچکدام یا هر دو)، چرا پلی وینیل بوتیرال در الکل ها خوب حل می شود، ولی درکتون ها با قابلیت حل کنندگی (بطورمعمول) خوبی که دارند به استثنای سیکلوهگزانون حل نمی شود، نقش کاتالیزاتورهای اسیدی در تشکیل فیلم دراین "رزین" چیست و ... و همه این‌ها شاید درخوشبینانه ترین حالت "کم اهمیت" تلقی‌ شده‌ و یا به قول مصاحبه شونده ای (برای استخدام) فقط وقت تلف کردن" باشد!

مهمترین سرفصل های کتاب

واژه "رنگ" و مفاهیم آن
علوم و تکنولوژی رنگ (علم و/ یا تکنولوژی)
اقتصاد رنگ و اهمیت آن
گروه بندی انواع رنگ‌ها
اجزاء تشکیل دهنده رنگ‌ها
طراحی، فرمولاسیون، ساخت
پارامترهای تعیین کننده در رنگ‌ها
خشک (یا/سخت)شدن رنگ ها
رزین‌های دارای منشأ طبیعی و مدیفاید شده‌ها
شل لاک
آسفالتیت و گلسونیت
بیتومن (محصول جانبی تصفیه نفت)
کول‌تار (محصول جانبی تقطیر ذغال سنگ)
کلوفان ( و مشتق آن، مالئیک رزین)
مالئیک رزین
کوپال(ها) مانیلا کوپال و کونگو کوپال
کائوچو (طبیعی) و مدیفاید شده‌ها
سیکلو کائوچو (Cyclized Rubber)
کلرکائوچو (یا کلرو کائوچو)
سلولز نیترات
روغن بزرگ و رنگ‌های روغنی
استانداویل ("روغن بزرگ حرارت دیده")
رزین های سنتتیک
پلی استر اشباع
پلی استر غیراشباع (و بتونه سنگی)
رزین‌های آلکید
رزین‌های فنل فرم آلدهید
رزین‌های آمین فرم آلدهید (یا آمینو)
رزین‌های آکریلیک
پلی وینیل بوتیرال
اتیل سیلیکات
وینیل کلرید وینیل ایزو بوتیل اتر
رزین‌های وینیل استر
رزین‌های سیلیکونی
رزین‌های دیسپرزیونی (رقیق شونده با آب)
برخی از بایندرهای جدید (دندریمرها)
و ...

قدرداني وسپاس

برخود لازم‌ می‌دانم ‌‌تشکر کنم ‌‌ازدوستان ‌عزیزم‌ جنابان آقایان مهندس‌ علی بزرگی(1) گرداننده و مدیر عامل خستگی ناپذیر مجموعه تحقیقاتی- آزمایشگاهی موسسه مترا و سینا فضل‌اللهی(2) سردبیر و مدیراجرائی‌ تلاش‌گر‌ نشریه ‌وزین پوشش های سطحی، نشریه‌ صنعت‌ ساختمان‌‌ و ‌رنگ، سایت ‌اینترنتی ‌پوشش‌های ‌سطحی ‌و خبرنامه ‌الکترونیکی ‌آن، مبتکر و مدیراجرائی ‌‌پرتوان ‌و هدفگرای ‌برگزاری ‌دوره‌های ‌آموزشی ‌‌‌رنگ‌‌ و آبکاری (باهمکاری ‌‌جهاد دانشگاهی ‌دانشگاه‌ صنعتی‌شریف) که درخواست اینجانب را برای ‌ویرایش‌ این‌ کتاب‌ با گشاده‌روئی‌ پذیرا شدند. نامبردگان‌ گرامی‌ فوق زحمت کشیده و نطر‌ خود را نیز درباره‌ کتاب‌ مکتوب ‌‌نموده‌اند که ‌عیناً درج ‌می گردد. همچنین ‌تشكر من شامل ‌حال‌ همه‌ كساني ‌مي‌شود كه‌ مرا در ادامه ‌اين‌ راه‌، يعني‌ به رشته تحرير در آوردن مطالب مربوط‌ به‌ دانش‌ پايه در صنعت رنگ، تشويق كرده و مورد حمايت معنوی قرار مي دهند.
(1) مهندس بزرگی فارغ التحصیل رشته پلیمر و رنگ ازدانشگاه صنعتی امیرکبیر
(2)مهندس فضل اللهی فارغ التحصیل رشته مواد و متالوژی ازدانشگاه صنعتی‌ شریف

************************************

«هر خالقی را باید ستود»؛ دوست و استادم حمید رقمی این بار هم دست به خلق اثری متفاوت و ستودنی زد که به این شکل جایش در صنعت رنگ خالی بود. وقتی ایشان از من خواستند این کتاب را خوانده، ویرایش کنم؛ همانطور که از سابقه دیگر نگاشته‌های ایشان انتظار داشتم، با کتابی کاملا متفاوت مواجه شدم.
نگرش علمی، فنی، بنیادی، عمیق و کاربردی به موضوع، در کنار سبک قلم ایشان، اثری ماندگار و مرجع پدید آورده است، که برای علاقمندان از گروه‌های مختلف دانشگاهی، صنعتی و ... در صنعت رنگ و رزین مفید بوده و برایشان جذاب است.
با شناختی که از نگارنده دارم، اندوخته‌هایشان را، که حاصل سال‌ها فعالیت صنعتی، پژوهش، مطالعه، نگارش و آموزش است، به اشکال مختلف انتشار داده است. نیاز این صنعت به چنین مجموعه‌هایی بسیار زیاد است، جا دارد و باشد که شاهد دیگر آثار ایشان باشیم. گفتنی‌ها بسیاراست و فضا محدود!
خرسندم که این کتاب را خواندم، لذت بردم و بسیار آموختم.
علی بزرگی

*********************************

کتاب پیشرو، به قلم استاد حمید رقمی، حقیقتا دربرگیرنده حجم عظیمی از مطالب علمی و کاربردی و نوعا بکر، در کنار یکدیگر است.
سبک نگارش منحصربفرد ایشان، درکنار نگاه پرسشگر و عمیقشان به پدیده های علمی و فنی در صنعت رنگ، خواننده علاقمند را در جای جای کتاب به وجد آورده و تا پایان، گام به گام با خود همراه می سازد.
نویسنده کتاب با توجه به سالها تحقیق، آموزش و نگارش مطالب فوق و در کنار آن، احاطه کامل فنی به این حوزه تخصصی، شاهکاری را آفریده است که مطمئنا سالها به عنوان مرجعی قابل استناد برای پویندگان علم و دانش در صنعت رنگ و رزین کشور خواهد بود.
برای اینجانب باعث افتخار است که در سالهای اخیر فرصت بهره مندی از محضر این استاد ارجمند را داشته ام و برای ایشان در ادامه این راه ارزشمند، سلامتی و سربلندی آرزومندم.
سینا فضل اللهی

******************************
جهت تهیه کتاب و اطلاعات بیشتر به صفحه وبلاگ نویسنده کتاب به آدرس زیر مراجعه کنید.
http://chemlack.blogfa.com
Home
About us
Services
Our clients
Contact us
● آدرس دفتر مرکزی و آدرس سایت آزمایشگاهی شماره یک گروه تحقیقاتی صنعتی مترا
● آدرس‌های سایت‌های گروه تحقیقاتی و صنعتی مترا ۱- آدرس دفتر مرکزی: • تهران، بلوار مرزداران غربی، خیابان ابراهیمی، مجتمع تجاری اداری الوند، بال جنوبی، طبقه ۱۲ واحدهای ۱۲۰۵ و ۱۲۰۶ • کدپستی: 1463738893 • لینک موقعیت جغرافیایی دفتر ...
● محل پذیرش نمونه‌های آزمایشگاهی در استان تهران
● پذیرش نمونه‌ها برای آزمون: پذیرش نمونه در استان تهران فقط در نشانی سایت آزمایشگاهی شماره یک گروه مترا واقع در کیلومتر ۱۹ جاده قدیم تهران-کرج، شهر قدس (نشانی زیر) در ساعات اداری (روزهای شنبه تا جهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۴:۳۰ و روزهای ...
تعطیلات تابستانی گروه مترا از پانزدهم تا بیستم مرداد ۱۴۰۱
بدین وسیله به اطلاع کلیه مشتریان و مراجعه‌کنندگان به واحدهای گروه مترا می‌رساند،‌ که کلیه واحدهای گروه مترا از تاریخ ۱۴۰۱/۰۵/۱۵ تا ۱۴۰۱/۰۵/۲۰ به مدت یک هفته (۳ روز کاری) تعطیل می‌باشد. در این مدت فقط واحد نگهبانی سایت شماره یک (شهر ...


Copyright 2005-2024, Metra Co., All Rights Reserved.
Designed by Sirang Rasaneh